lunes, 25 de enero de 2010

Anuncies breves



La Tarrancha
úfrenos un llistáu de los llocales onde podéis alcontrar y mercar el so nuevu discu Ö33, son los que vienen darréu:
  • Xixón: Centru Social Sestaferia, Alborá Llibros, Piraña Discos, Cafe Trisquel, El Baruco.
  • Uviéu: Llibrería Paraxuga, Casa Posafuelles, L'Arcu la Vieya, Llibrería Trabe.
  • Avilés: El Cafetón
  • Mieres: Café Habana, Musical Miller
  • Candás: Chigre La Gueta
  • La Pola (Siero): El Cuévano, El Diañu.
  • L'Entregu: Cafe La Yenda.
  • Nunos díes tará disponible na FNAC de Paredes.
  • Pa mercarlu n'internet: fnast.net, algamarproducciones.com
Pa los que queráis sentir el discu completu enantes de mercalu, la xente de La Tarrancha ufre la posibilidá de descargalu de baldre dende equí. Y pa los que queráis sentilu en direutu la cita va ser el xueves 4 nuna espicha-conciertu nel Tierra Astur de Cualloto.

El sábadu 27 de febreru va dar un conciertu, nel Teatro Nuevo de La Felguera, el xenial gaiteru gallegu Anxo Lorenzo acompañáu pola so banda al completu. La hora d'entamu anunciada son les 20:15, anguañu nun tenemos confirmación de si ye de baldre o non.

Otru gaiteru xenial, pero ésti de casa, Xuacu Amieva, va dar una riestra de conciertos didáuticos entamaos por Cajastur, onde amás de la gaita van tar presentes la flauta, el rabel, la gaita rabil... Les feches son les que vienen darréu:
  • Uviéu. Centru Cultural Cajastur San Francisco 4. Martes 26 de xineru a les 20 h.
  • Xixón. Pabellón Cajastur. Recintu Ferial Luis Adaro. Vienres 29 de xineru a les 20 h.
  • Mieres. Centru Cultural Cajastur Jerónimo Ibrán 10. Sábadu 30 de xineru a les 20 h.
  • Avilés. Casa Municipal de Cultura. Martes 2 de febreru a les 20.15 h.
  • Grau. Sala Polivalente de la Casa de Cultura. Sábadu 6 de febreru a les 20 h.
  • Llangréu. Nuevo Teatro de La Felguera. Vienres 12 de febreru a les 20 h.

sábado, 23 de enero de 2010

Uilleann pipes arxentines: el trabayu de Marcelo Muttis

Equí vos ufierto una entrevista fecha al artesán Marcelo Muttis, especializáu en facer Uilleann Pipes, esti arxentín autodidauta ta ganando prestixu na construición d'esti complexu instrumentu.

La primera ye una entruga que, de xuru, tas avezáu a responder ¿cómo entama un arxentín a facer gaites irlandeses?

Bien, camiento que la entruga fai referencia al fechu de que n’Arxentina nun tien un tresfondu de cultura Celta Irlandesa, anque hai descendientes d’inmigrantes irlandeses y escoceses nun ye lo mesmo que la gaita gallega o l’asturiana, que la mayoría de los arxentinos tien sentío o visto dalguna vegada. Ye una entruga que cuasi podemos dividir en dos: cómo entamé a facer instrumentos y cómo alcontré la gaita irlandesa. Llevó naguando por facer un instrumentu de vientu dende que tenía 10 o 12 años, cuando m’aficioné pola música tradicional del noroeste arxentín y entamé a tocar el sikus, la quena y la flauta dulce (la que mos enseñaron a tocar na escuela), como yera natural quixi facer les míos propies quenes y sikus, ensin dengún ésitu por razones obvies, un nenu nun pue o nun sabe remanar delles ferramientes, asina que, dexelu y sigui desendolcando otres aficiones (aeromodelismo, costura de delles prendes, talla en madera…). Too eso foi preparándome en dixebraes destreces que, de mano, nun tienen dala cosa que ver unes con otres, que ye de lo que se trata la gaita irlandesa, una montonera de materiales y téuniques de trabayu mui distintes ente sí, pero necesaries pa facer un solu instrumentu.

Per otru llau conocí la gaita irlandesa gracies a un DVD de Riverdance onde hai un solu del instrumentu y namoreme dafechu; tamién na película Titanic foi onde sentí por primer vegada una xiblata irlandesa. Lo siguiente foi algamar un whistle, un instrumentu desconocíu nuna era de música dixital y bandes de “tecláu, guitarra, baxu y batería”. Primero fui quien a desendolcar el whistle y, col tiempu, alcontré los planos d’unes smallpipes esperimentales, más p’alantre fui quien a facer un penny chanter. Asina, un arxentín, entamó a facer gaites y xiblates.


¿Cuánto tiempo lleves dedicándote a ello y cómo te formaste?

Entamé coles xiblates en 1998 y finé’l mío primer practice set nel 2005 y la mío formación foi a base de midir, construir, intentar, perseverar, fallar, fallar, fallar y fallar, y a la fin vencer. Nesta formación aidaron les crítiques de la mío profesora de gaita, de dellos whistlers, información apurría poles persones qu’intervienen nos foros d’internet dedicaos a estos instrumentos… Pero siempre foi información, enxamás una tutela ni un aprendizax, la información sola nun diz nada y muncha xente cola mesma información nun algama los mesmos resultaos, el fechu de qu’esa información se tresforme en daqué granible por sí mesma ye dalgo qu’atribuyo a Dios.


Cuido que viniendo d’un país que, a priori, nun tien una tradición gaitera mui enraigonada tuviste que lluchar con munchos prejuicios ¿cómo reciben los músicos anglosaxones los instrumentos de un maker arxentín?
Jajajajaja!!!! Bueno los anglosaxones nun recibieron entá instrumentos de mió, los españoles foron los pioneros de fe, que creyeron ensín ver, o meyor dicho ensín oyir. Atalanto qu’ún tien que competir onde hai campu llibre y nos países anglosaxones yá tienen munchos makers perbonos, pero equí en Llatinoamérica nun hai. Los que más prexuicios tuvieron foron los argentinos (sí!), somos un país que siempre mira con más almiración y respetu a lo que vien de fuera, pero esos prexuicios fueron frañándose pasín ente pasu, anque entá nun gozó del crédito que me tan dando n’otros países al ver y oyir el mío trabayu. Y… sí, tuve que facer frente a esos prexuicios, pero ye prestoso baltalos gracies a los concocimientos adquiríos y a la experiencia, coses que siempre medren porque ún nun dexa de deprender. Como me dixo David Quinn nun de los nuesos alderiques per email: “Si pienses que nun vas desendolcar constantemente’l to trabayu, búscate otru oficiu”.


Viera na to web que remanes cuasi esclusivamente madera de guayacén ¿qué asemeyances y diferencies tien coles maderes a les que tamos avezaos n’Europa (granadiyu, ébano, buxu)?
Les mayores semeyances son col granadiyu y l’ébanu, yá que, si bien estos caberos y el guayacán nun son de la mesma familia, el guayacán tien una densidá mui asemeyada a la del ébanu y una dureza ensin par, lo que-y da una capacidá mecánica y acústica fabulosa; un acabáu con una veta y granu compautu, firme, brillante con un color que va del marrón escuro abermeyao al marrón cuasi prieto. Tamién hai razones económiques, l’ébanu ye difícil de consiguir equí y sal mui caro, tanto que pa min nun saldría rentable.


Amás de los músicos de la puxante escena celta arxentina ¿d’ú proceden los tos veceros?
Los míos veceros son na so mayoría españoles, nos caberos meses tamién recibí pedíos de dalgún arxentín y de dellos chilenos y brasileños.


Anque tas especializáu en Uilleann Pipes, tamién faes whistles y smallpipes ¿pues falanos un poco de ellos?

Les smallpipes yá nun m’entusiasmen, son instrumentos mui guapos y melgueros, la primer gaita que fixi foi una smallpipe y les míos primeres esperiencies con fuelles, válvules y payueles tan venceyaes a esi instrumentu, pero cuando entamé coles uilleanns dexela de llau, hasta escaecí la so dixitación. Va poco fixi una pa un arxentín de Córdoba, pero sólo como favor personal a un paisanu. Los whistles fáigolos col tubu melódicu de bronce en dos versiones: col xiplu de bronce o de madera, entrambos afinables y nes tonalidaes de Re, Do y Sib. Tamién faigo Low whistles en Re col tubu de bronce pero col xiplu namás de madera, porque ye una costruición más precisa que la del bronce, qu’ameyora l’aprovechamientu l’aire nes notes agudes.




De xuru, a esti altor de la entrevista, yá habrá munchos asturianos interesaos n’oyir y probar dalgún de los tos instrumentos ¿cuánto-ys costaría encargate un de los tos practice sets y que plazu d’entrega tendríes?

Un practice set ensin adornos, ensin blocks nin llaves, col cap de bronce tien un valor de 600€. Anguaño tengo un plazu de 6 meses, porque nel 2009 treslladé’l taller y eso retrasó dellos pedíos al nun poder trabayar nunos meses. A lo llargo’l 2010 el plazu d’entrega dirá baxando.


Por esótico que mos resulte n’Europa, la música celta cunta con bona salú nel Cono Sur y, de xuru, nun yes l’únicu artesán interesáu nes gaites, por exemplu Iván Thaerigen que fae gaites escoceses, igual tú pues danos noticia de más artesanos ¿hailos o sois vosotros dos los pioneros nesti intre?

De uilleann pipes nun conozo, de gaita gallega hai dellos, taba Xesús Mariño que morrió va un par d’años. Fai tiempo tuve contautu con otru artesán de gaites gallegues, pero facíeles por afición. Y hai otros, anque nun los conoza, sé qu’hai dalgún que fae gaites escoceses.


Yá pa finar, prestaríame date les gracies, Marcelo, por dar el preste a facer esta entrevista ¿querríes añadir dalgo más que nun tocáramos?

Prestaríame solliñar qu’ahí un momentu perespecial na construición d’un instrumentu, ye l’intre nel que dexa de ser un pedazo de madera con un furacu en mediu, qu’entá nun tien la capacidá de producir soníu, nin d’afinar, ensin embargu, esa madera yá ye un instrumentu musical y como talo tien que ser tratada, la dureza quedó atrás, yá camudó’l so destín.


Pa contautar con Marcelo o conocer más del so trabayu podéis visitar la so web.


sábado, 16 de enero de 2010

La Col.lá Propinde presenta "A Teyavana"



La Col.lá Propinde preséntanos nuevu discu, A Teyavana, grabáu ente los meses de mayu y setiembre de 2009 nos estudios Tutu de Corvera, baxo la produición de Sergio Rodríguez y Ánxel González.
El discu tien dolce cortes que, como ye davezu con esta banda, amiesten pieces orixinales con adautaciones de temes tradicionales. Nel tituláu 2417 cunten cola collaboración especial de la sierense Esther Fonseca.
Cunten con presentar A Teyavana en delles sales del País, entamando'l 29 de xineru nel salón d'actos de la FNAC de Paredes (Siero).
Equí vos dexo un video del so pasu per Camín de Cantares na TPA nun formatu más acústicu de lo que ye davezu pa La Col.lá

martes, 12 de enero de 2010

Presencia asturiana nes semifinales d'Escenario Prau

La quinta edición del concursu de folk entamáu pola Asociación Cántabra de Festivales de Prau cunta con una bona presencia asturiana, asina, ente les 12 bandes semifinalistes alcontramos dos procedentes d'Asturies: Duerna, bandina tradicional que va poco presentaben la so primer maqueta como persabéis los siguiores d'esti blogue; y Os Folgazais, conxuntu de pachanga-folk, como ellos mesmos definen el so estilu que fusiona la tradición de cuartetos y quintetos tradicionales d'Ozcos colos ritmos aportaos d'América nos años 40 y 50.
Otros grupos asturianos que nun superaron esta fase foron los pixuetos Milenta 3 y los mierenses Patriband Folk Orl.lestra, que nun llegaron a la semifinal pero tan como primeros suplentes.
Agora nun mos queda más que naguar por que dalguno de los nuesos paisanos algamen la final d'un concursu de prestixu a nivel estatal, pa sabelo tendremos qu'esperar hasta'l 15 de marzu.

domingo, 10 de enero de 2010

La primera de 2010...

Dempués del parón navidiegu, camentaba entamar con un resume de lo que foi'l 2009, pero tanto tiempu de folganza y dieta hipercalórica dexáronme más remolón de lo de costume... Gracies a los dioses entá tenemos ehí esa caxa de sorpreses que ye YouTube, salvaor de guionistes de televisión ensin idegues y blogueros remolones.
Yo tuve la suerte d'alcontrar esti video onde pue vese a E.J. Jones interpretando un set que fina cola Muñeira de Casu. Jones ye multinstrumentista que toca en delles bandes del sudoeste d'Estaos Xuníos, amás, de ser un renomáu artesanu gaiteru, son mui afamaes les sos smallpipes que comercializa baxo'l nome de Tidy Cottage Smallpipes.

miércoles, 6 de enero de 2010

Vota al Meyor Blogue n'Asturianu

Tolos blogueros d'Asturies yá podéis votar, hasta'l 31 de xineru, pol meyor blogue en llingua asturiana, si daquién quier votar por esta humilde bitácora folki tien una sidre pagada ;-)
Podéis votar dende equí. Yo yá voté!